Beszámoló a dögei Ölbey Irén Általános iskolában megrendezett „Térségi iskolakerti műhelynapról” (2018. szeptember 21.)
A rendezvényünkre az Iskolakertekért Alapítvány pályázatán való kiválasztás után egy ragyogó őszi napon 2018. szeptember 21-én került sor. Alapos előkészítés előzte meg a vendégek fogadását. A regisztráció után délután 13-órakor megkezdődött az érdemi munka.
Iskolánk tantestületének technikai dolgozóinak, s nem utolsó sorban tanulóinknak köszönhetően kitűnően előkészített és lebonyolított iskolakerti műhelynapnak adhattunk otthont. Az országból mindössze négy iskola nyerte el a szervezés, s ezzel együtt a szakmai, módszertani munkájuk bemutatásának lehetőségét. A rendezvényre hét általános iskolából érkeztek nevelők illetve tanulók, több mint félszázan. (Szabolcsveresmart, Kékcse, Baktalórántháza, Mándok, Kisvárda Teichman, Pap, és Nyírvasvári). A legtöbb iskolából most először vettek részt hasonló rendezvényen. Hat helyszínen voltak bemutatók. Mind ezekhez a 6. osztályos tanulók kísérték el az egyes csoportok tagjait, de ők voltak a technika kezelői is. A 8. osztályos lányok a regisztrációban segédkeztek. A rendezvény kezdetén Agárdy Sándor intézményvezető köszöntötte a megjelenteket, s ismertette a programot, majd szólt az iskolakertek jelentőségéről- Apáczai Csere Jánost idézve. Ezt követően Pauliczky Nóra az Iskolakertekért alapítvány munkatársa köszöntötte a megjelenteket. Hangsúlyozta az iskolakerti mozgalom pedagógiai, ugyanakkor a tudományosságot az agrárkultúra értékeit is folytatni kívánó fontos feladatait. Kiemelte a mai és az elkövetkező rendezvények pozitív hatásait. A dögei iskola 7. osztályos Gyöngyharmat tánccsoportjának fergeteges táncát követően Szűrös Petra, Szűrös Andrea és Kluber Ferenc ismert emberek véleményét tolmácsolta a kertekről. A táncot Bárány Kristóf, míg a prózai műsort Baráth Anikó tanárnő állította össze. Ezt követően elkezdődött a forgószínpad szerű területbejárás. Az 1. állomáson a 260 fajból álló füvészkertet mutatta be Agárdy Sándor. A 2. helyszínen Döge talajainak vizsgálatát végezhették el. Itt Holló Sándor és Tóth Attila volt a kísérletek szervezője. A 3. helyszínen Döge régi elfeledett ételeit kóstolhatták meg Baráth Anikó tanárnő irányításával. A Szülői munkaközösség és az Ifjúsági ház is bemutatkozott lapcsánkával illetve lekváros derelyével, lila hagymás, és szilvalekváros kenyérrel. Titkáné Gyüre Szilvia egy igen kapós ételt- kukoricamálét készített s hozott az alkalomra. Még az elsősök is megkívánták ezt s kaptak is belőle. A 4. számú helyszínen az iskolai gyümölcsöskertet nézhették meg Vincze Katalin és Pappné Belinszky Júlia tanárnők kalauzolása mellett. Itt minden csapat egy-egy facsemetét kapott a későbbi állomásra. Az 5. számú állomáson Lippai Zsolt tanár úr mutatta be az iskolai gyógy és fűszernövény kertet, a kőzettani ösvényt s itt bekötött szemmel gyógynövényeket is felismerhettek/ ha tudtak/. Széles András Károly tanár úr többféle kitűnő gyógyteát készített, amelyekből bárki kóstolhatott. A hozzávaló vizet a helyszínen, bográcsban melegítette.
Megízlelhették a nyírvizet (a nyírfa kicsurgó nedve) is, mely sokak tetszését elnyerte. A 6. helyszínen különböző facsemetéket ültethettek el Szabóné Balogh Erika tanárnő irányításával. Közben sokan megcsodálták a spárgára kirakott tanulói rajzokat is. Ebből 33 darab készült különböző technikákkal.
A rajzverseny témájául "az én kedves kertem" címet választották. Józsi Barnabás igazgató helyettes úr igyekezett mindenről sok fotót készíteni. A rajzokat az elkövetkező héten az iskola aulájában is kiállítottuk, s minden rajzot készítő tanuló jutalomban részesült. A rendezvény alatt a tanítás zavartalanul folyt. A délutánba hajló „kert ünnep” mind a résztvevő kollegák, tanulók véleménye szerint is kitűnően sikerült. Tantestületünk szerint mind több hasonló igazi továbbképzésre lenne szükség, a sokszínű iskolakerti mozgalom eredményeinek bemutatása, ötletadás, kapcsolatépítés, és a tudásátadás érdekében.
A rendezvényünk egyszerre volt módszertani ötletbörze, népi tánc és ételkultúra bemutató, gyakorlati kertfejlesztés s nem utolsósorban a jövő iskolája (a munkaiskola) felé mutató pedagógiai iránymutatás is.
Döge. 2018. 10. 13.
Agárdy Sándor intézményvezető